Problem med lågprisprodukter?
Senaste inlägg 12-11-2009 17:31
Betyg
  • 04-20-2009 16:50

Problem med lågprisprodukter?

Är det fler än jag som har svårt att hitta bra reservdelar? Cykelkedjor som brister efter några hundra meter, glödlampor som tappar sockeln, tändspolar som måste slipas ner, kondensatorer som är för stora. Det verkar som lågprisprodukterna trängt ut alla (!) kvalitetsprodukter.

Någon som har samma erfarenhet?

-Jim

Jag vill inte ha någon signatur.
  • 04-20-2009 18:53

• Martin O
    • Top 50 postare
    • Medlem sedan 05-19-2008
    • Antal inlägg 12

Sv: Problem med lågprisprodukter?

Stor produktion, bristande QC och import från lågprisländer i fjärran östern är tre grundpelare för att få en bristfällig produkt.

Att sedan handla på lågprisvaruhus späder även det på risken att komma hem med skrot i påsen.

Jag handlar helst märkesprodukter över disk av kunnig personal. Titta gärna på de första siffrorna i eventuell streckkod för att se ursprungslandet. I bland kan prylarna vara ompackade, så det är inte ett idiotsäkert tips.

• 04-20-2009 19:14

Ja, faktiskt - det känns som om man biter sig själv i svansen när man köper lågprisgrejor. Och vad händer med en borrmaskin för 200 spänn när den går sönder under garantitiden? Den lär väl inte skickas tillbaka runt halva jordklotet för reklamation, utan hamnar väl på våra soptippar.

Jag tycker det redan nu är svårt att hitta moped- och motorcykelslangar från europa. Jag har redan fått ett antal punkteringar utan att kört på en enda spik. De spricker eller så lossnar ventilen! Vill också tillägga att den effektstarkaste hojen har drygt 4 hästkrafter!

Känns som vi är på väg tillbaka till bilismens barndom med punktering var 45:e minut - fast då gick gummit att laga ...

-Jim

• 04-21-2009 03:32

• ljonasl
    • Top 10 postare
    • Medlem sedan 08-23-2007
    • arvika
    • Antal inlägg 50

Den lär väl inte skickas tillbaka runt halva jordklotet för reklamation, utan hamnar väl på våra soptippar.

Jag vet inte vad som är värst, ur miljöhänseende,  av de två möjligheterna...

När jag köper maskiner och verktyg kan jag gärna välja lågprisprodukter, särskilt om jag har en känsla av att jag kommer att behöva avreagera mig på endera av dem. Den grunduppsättning av verktyg jag har är ändå av god kvantisort.Reservdelar köper jag helst bästa möjliga kvalitet inom acceptabel prisram.

Ofta kostar ju lågprisalternativet så otroligt mycket mindre än "högpris"alternativen, så visst är det lockande att åtminstone prova. Det verkar inte finnas mycket marknad kvar för kvalitet, vare sig det rör sig om bildelar, tv-apparater eller skor. Allt ska vara billigt, billigare, billigast.

Jonas
  • 04-21-2009 21:49

Det är likadant här - när jag ser en lågprisvara blir jag lite attraherad. Kan samtidigt konstatera att "högprisaltarnativen" typ Bosch , Black & Decker mfl också är gjorda i ett asiatiskt land, förmodligen med en ordentlig kravspec, men ändå. Finns det några fabriker kvar i Sverige/Europa? Eller har alla blivit importörer?

När jag var liten stod det "Made in sweden" eller "Made i germany" på kvalitetsprodukterna, och på lågprisgrejorna stod det "Made in japan". Idag hittar man knappt en enda produkt från "sweden" eller "germany" och "Made in japan" står numera för riktig kvalitet!

-Jim

• 04-25-2009 07:01

Made in Sveden, Skor från Örebo,Algots kläder, för att inte tala om Volvo , Saab eller Nymans och Monark, Husqvarna mm. En borrmaskin eller vinkelslip ser idag ut som en träningssko.Man kan tänka att konstruktören för skorna har konstruerat borrmaskinen. Brytarspetsar köper jag inte nya till moppar dom renoverar jag, silverlod på spetsen nytt lager av fiber och ny nock. Mycket arbete. Spolar kan man i vissa fal lacka om. Oftast sågar jag bort yttre lindningen och använder indre lindningen  för att driva en spole utanför motorn där monterar jag även kondingen, som jag köper hos nasare på marknader, från gammla lager. Kolvar får man byta varje gång man byter olja i lådan på en moppe. Kanske att ta i. Förr hette kolvarna Mahele eller Asso mm

Conrad

team.sachs
  • 04-25-2009 22:26

Borrmaskin som ser ut som en träningssko - underbart! Designen pá radioapparater drar sig mot fotbollshállet. Idag kan man inte ställa nágot pá en radio eftersom den ser ut som en boll, och allting glider av. 

Men skämt ásido - det är kvaliteten som oroar. Det finns en anledning att vissa importprodukter är sá mycket billigare än de vi producerar i landet. Det är inte bara att arbetarna i dessa länder fár lága löner, utan kvalitén är sänkt rejält. Jag köpte ett par lágprishylsor fö en tid sedan. Dessa har jag svarvat ner en aning i öppningen för att fá maximalt grepp pá muttern/skruven. Det kändes väldigt mjuka under bearbetningen! Undrar om de háller för normalt bruk - och var hittar jag bättre? Tittade nyss i en butik pá en blocknyckel av svenskt (?) fabrikat och kunde konstatera att hálet i ringänden inte satt i mitten! "Made in sweden"?

-Jim

Jim

• 04-26-2009 16:07

I dom felsta fall får man väl vad man betalar för?

Det säger ju sig själv att man inte kan göra en bra batterimaskin för 150:-

Den kostar väl inte 50:- att tillverka och då ska batterier vara inräknade.Men jag håller med om att man blir sugen att köpa billiga grejor. Vissa av dom är ju ok.

Biltemas hjullager till Volvo V70 var ju inte så bra kom folk fram till, nu säljer inte Biltema lager till dom längre.

En ringlyckelsats som ska va "extra" köper jag gärna en billig då den i alla fall inte ska användas dagligen.

Jag jobbar som maskinmontör och har fina grejor på jobbet, det gör att man blir gnällig på sånt man har hemma med! MEN jag köper inte en Makita för 3000:-. bara för att jag borrar en gång i månaden hemma....

www.swedishrotary.com
    Mazda Rx7 1981
    Mazda Rx5 1977
  • 04-28-2009 20:29

En trend som jag tycker mig se är att "mellanskiktet" av kvalitét hållar på att försvinna. Svensson köper 150-kronorsmaskinen, medan hantverkaren köper 3000-kronorsvarianten. Jag vill inte ha någondera! En maskin för tusenlappen vore rätt för mig. Kolla på kloavdragare - antingen kostar de 50 spänn och går sönder direkt, eller så kostar de närmare tusenlappen och håller, men har man inte ett företag är tusen spänn för en avdragare en tung kostnad.

Ser man krasst på det hela ser marknaden ut så här: Vi har Svensson som bara köper det billigaste skräpet, vilket skapar en marknad för det eländet. Sen har vi proffsen med företag som handlar mot faktura och köper dyra saker eftersom de måste ha grejor som fungerar, och skapar därigenom en marknad för dyra saker.

Men för oss hobbyister blir det genast knepigare. Vi kan inte använda 150--kronorsmaskinen eftersom den inte klarar av ansträngningen. Och att bara köpa proffsgrejor har vi knappast råd med. Om nu mellanskiktet försvinner blir det jobbigt - köpa skräp eller gå i konkurs?

-Jim

• 06-12-2009 22:04

• J.A
    • Top 25 postare
    • Medlem sedan 06-12-2009
    • Bollstanäs
    • Antal inlägg 18

Swedol tillhandahåller handverktyg under namnet AmPro. Dom tycks ligga i den efterfrågade mellanklassen och förefaller hålla fullt acceptabel kvalitet. Namnet AmPro skulle dock kunna invagga konsumenten i förvissningen att vektygen är tillverkade någonstans på den vänstra halvan av världskartan. Min gissning är sydostasien. Som kuriosa på samma tema kan jag nämna att jag såg en trampcykel vid namn "Rospiggen Sunnanväder" eller nåt liknande, till salu. Made in Sweden? Knappast... 

• 06-12-2009 23:16

Jag har testat några av AmPros verktyg med gott resultat, men att de skulle ha något med Amerika att göra är väl tveksamt. Dessbättre fick jag senast idag besked om att vi fortfarande har en helsvensk cykel i produktion som tillverkas på samma fabrik som Postens cyklar. Fast på ett sätt känns det en aning tröstlöst då jag nyligen propsade på att få köpa en innerslang av ett känt fabrikat. Jodå, jag fick slangen - och visst var den av ett känt fabrikat, men den var lik förbannat tillverkad i ett låglöneland!

Kunde för ett tag sedan konstatera att en rostig cykelkedja från 70-talet överträffade en ny lågprisdito. Måste man gå på soptippar och skrotar för att hitta något som fungerar?

-Jim  

• 06-13-2009 08:29

• J.A
    • Top 25 postare
    • Medlem sedan 06-12-2009
    • Bollstanäs
    • Antal inlägg 18

Varumärken borde man vara mer rädd om, kan man tycka. Vem vill ha en ny Chevrolet idag, made in Korea? Inte jag. I en annan tråd på detta forum konstaterades att Volvo 343 var den sämsta svenska bilen genom tiderna. Men den är ju en upphottad DAF och följdaktligen byggd i Holland. Och 480 var väl ännu sämre?

Vill man ha en svensk trampcykel idag så kan man kolla på Skeppshult. Där kan man välja färg och till och med få skärmarna handrandade, på riktigt gammalt vis!

• 06-13-2009 10:15

Låter hoppfullt!

• 06-14-2009 08:43

För min första löning (1961) köpte jag en verktygssats med plåtlåda från Clas Ohlsons. Ringnycklar, hylsor, blocknycklar,mejslar tänger mm. Då ansåg man att det var biliga verktyg. Till saken hör att jag har kvar alla delar fortfarande,frånsett 18-19 ringnyckel som jag håppat på vid något hjulbyte och den gick av. Jag har förståss kompleterat med verktyg från Bahco, från tiden dom var tillverkade i Enköping. Till saken hör att jag använder mina verktyg nästan varje dag. Mina bilar har jag alldrig lämmnat till en verkstad och har man haft gammla bilar är det mycket skruvande. Mina verktyg används från Cyklar till min Volvobuss.

Ang skruvdragare och profsmaskiner handfräsar vinkelslipar mm i mitt yrke duger endast det besta.

team.sachs
  • 06-27-2009 22:33

Köpte ett par innerslangar nyligen hos en större leverantör med dimensionen 3.00 x 19. Givetvis tillverkade i ett asiatiskt land! Vart ska man vända sig om man vill ha innerslangar av märket Continental, Dunlop och liknande? Senast när jag propsade på att få en conti-slang var den tillverkad i Brasilien ...

Åter till forumet
Sida 1 av 3 (36 objekt) 1 2 3 Nästa >
Copyright Egmont Tidskrifter 2009 
Copyrightinformation  | Personuppgiftspolicy  | Sitemap  | Om cookies  | Om oss