Sverigeklassikern – Kulturresan 2009 [Bilder]
Senaste inlägg 08-30-2009 21:34
Betyg
  • 08-30-2009 21:34

Sverigeklassikern – Kulturresan 2009 [Bilder]

Motorhistoriska Sällskapets, Automobilhistoriska  Klubbens och Motorcykelhistoriska Klubbens gemensamma rally “Kulturresan” hade i år utsetts till “Sverigeklassikern” av Motorhistoriska Riksförbundet – MHRF.  Detta medförde att årets startfält var större än tidigare, mellan 150-200 bilar och motorcyklar äldre än 30 år tror jag mötte vid startplatsen vid Sjöhistoriska Museet ute på Djurgården i Stockholm, lördagen den 29 augusti. Det fanns flera olika klasser, förkrigsklassen -1945, efterkrigsklassen 1946-1979, MM-klassen samt Damklassen, det så kallade ”Alexandra Gjestvangs minne”.  Som starter fungerade den gamla rallyföraren Ewy Rosqvist och som speaker/presentatör fungerade Gert Ekström, känd från Tekniska Museet mm. Rallyt gick via Steninge slott i Märstatrakten till målet i Skokloster där fordonen ställdes upp framför värdshuset.  Denna dag tog jag flera hundra bilder, det lilla urval som jag visar på detta forum utgör således bara en bråkdel…

De äldsta bilarna, de i förkrigsklassen, fick starta först. Här rullar en orenoverad Citroen B14F Conduite Intérieure 1927 fram till starten. Enligt uppgift har bara bilen rullat cirka 500 mil sedan 1960.  Efter följer Ford A 55A Tudor Sedan 1928, Ford A 4-Dörrars Sedan 1930 och Chevrolet National AB Cabriolet 1928.

Ekipagen radar upp sig inför starten. De engelska sportbilarna Triumph TR 4A 1967 och M.G. MGA följs av Cadillac 1959 och Mercedes-Benz 600 1965.

I efterkrigsklassen deltoga bl.a. dessa tysktillverkade bilar, Volkswagen typ 1 Cabriolet, Porsche 356 Speedster och Mercedes-Benz 170VA 1950.

Antalet startande I mc-klassen var inte så stort, men här ses i alla fall två sidvagnsekipage varav den vinröda är en dansktillverkad Nimbus.

Denna Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Tourer 1910 hade körts från Irland på egna hjul för att bl.a. deltaga i Sverigeklassikern. Många fler bilder av denna bil ligger redan på www.swedishbrasscar.com , under länken ”Sverigeklassikern 2009”.

Packard Standard Eight 626 4-Dörrars Sedan 1929 och Chevrolet International AC Phaeton 1929 närmar sig målgång i Skokloster.

Förarna av Morgan 4/4 1962 och Ford Modell A Town Sedan 1931 försöker hitta parkeringsplatser i Skokloster.

Deltagarna i damklassen, Alexandra Gjestvangs minne, fick utföra ett manöverprov i Skokloster. Här utförs backprov med en Packard 1703 Super Eight  Coupé 1939.

Katter på grönbete, Jaguar XK 150S 1960, XK 140C Drophead Coupé 1957 och Mark II 2,4-Litre Saloon 1964.

Såväl grusparkeringarna som gräsytor fick lov att användas för att rymma alla rallybilarna, närmast i bild ses bl.a. Ford Mustang och M.G. MGA. 

Min hemsida: www.swedishbrasscar.com
Åter till forumet
Sida 1 av 1 (1 objekt)
Copyright Egmont Tidskrifter 2009 
Copyrightinformation  | Personuppgiftspolicy  | Sitemap  | Om cookies  | Om oss