Oreggad 98cc
Senaste inlägg 01-13-2010 09:05
Betyg
  • 01-11-2010 21:53

• Desoto-59
    • Top 200 postare
    • Medlem sedan 05-01-2009
    • Antal inlägg 1

Oreggad 98cc

Hej. Har blivit erbjuden att köpa en oreggad monark 98cc (en -39:a) av en bekant. Hojen saknar allt vad identiet heter och ska enligt föregående ägare varit undanställd sedan kriget.

Det jag undrar är hur jag går tillväga för att registrera den? Saknar alltså papper, skyltar, ja rubbet! Har fått tips om att jag ska göra en ursprungskontroll, men är dåligt insatt och jag undrar om någon här (borde väl rimligtvis vara så) har haft samma problem och kan hjälpa mig bena ut det här.

Vad kan man tänka att en sådan operation kostar, osv.

Tack på förhand

Stefan Johansson

Stefan Johansson
  • 01-12-2010 09:22

Sv: Oreggad 98cc

Hej! Gå in på transportstyrelsens hemsida. Där står följande:

"Har fordonet tidigare varit registrerat i Sverige men avregistrerats på grund av andra orsaker än skrotning? Är det en så kallad veteranbil som sedan renoverats till ursprungligt skick? I dessa fall ska du förutom köpehandlingarna bifoga tidigare utfärdat registreringsbevis eller annat som styrker att fordonet tidigare varit permanent registrerat i Sverige. Exempel på detta kan vara utdrag från Landsarkivet. Utdraget ska vara av Landsarkivet bestyrkt kopia i original.
    Följande dokument ska du skicka in till Transportstyrelsen:

Köpehandling. Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du betalat. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att chassinummer eller annan specifik uppgift för fordonet måste finnas. Köpehandlingen ska du få av säljaren.

Undertecknad bekräftelse (om du har använt e-tjänst) eller ansökningsblankett från Transportstyrelsen.

Observera! Originalhandlingar som vi kräver att du skickar in i samband med din ansökan arkiveras hos Transportstyrelsen. Du kan därför inte få tillbaka dina handlingar".

Har man inget regbevis sedan tidigare kan Motorhistoriska riksförbundet hjälpa till, från MHRF:s hemsida:

"Innan du vänder dig till MHRF för att få hjälp med en ursprungskontroll av ett historiskt fordon, 30 år eller äldre, och skickar in handlingar till oss bör du alltid först ta kontakt med Transportstyrelsen. I de fall Transportstyrelsen inte kan fastställa fordonets identitet hänvisar de dig till MHRF - vi kan då hjälpa till med fordonsidentiteten. Fordonet ska vara i, eller återställt till, originalskick. Tidstypiska modifieringar av mindre omfattning kan under vissa omständigheter godkännas. Du fyller i vår blankett, Läs mer.. och bifogar kort på fordonet. Kontakta oss om något är oklart. Vi utfärdar sedan ett intyg på två sidor. Sid 1 skickar du in till Transportstyrelsen och sid två tar du med till Bilprovningen".

Lycka till!

• 01-12-2010 09:26

Visst ja, första ursprungskontrollen hos Transportstyrelsen kostar 500 kr. Hos Bilprovningen blir det sedan kostnader för registreringsbesiktning och vägning = 800 kr + 250 och sedan kostnaden för kontrollbesiktning. Jag är osäker på vad MHRF kan tänkas ta.

• 01-12-2010 09:29

• Markus
    • Top 25 postare
    • Medlem sedan 01-19-2009
    • Antal inlägg 30

Här är för övrigt länken till MHRF:

www.mhrf.se/index.php?show=ursprkontroll&f=u8

Lycka till!

Redaktör Classic Motor.
  • 01-12-2010 10:13

Hej och välkommen till Classic Motors forum!

Om du går in på nedanstående länk så får du svar på dina frågor.

-Jim

www.classicmotor.se/fragaexperten/jimlundberg/article514744.ece

Jag vill inte ha någon signatur.
  • 01-12-2010 11:29

Javisst ja! Kolla alltid med vår egen avdelning "Fråga Experten".
    Sorry Jim "36" Lundberg.

• 01-13-2010 09:05

Hmpf ...

Jag vill inte ha någon signatur.
Åter till forumet
Sida 1 av 1 (7 objekt)
Copyright Egmont Tidskrifter 2009 
Copyrightinformation  | Personuppgiftspolicy  | Sitemap  | Om cookies  | Om oss